U bent hier: Homepagina » Blog » Hoe voorkomt u ontevreden klanten?
Eén op de vier ondernemers ligt wel eens wakker van ontevreden klanten. U doet uw best om kwaliteit te leveren, maar toch kan het voorkomen dat een klant ontevreden is over uw werk. Hoe zorgt u dat u van iedere klant een tevreden klant maakt?
Fouten maken is menselijk, maar het daarna om de manier hoe u dit oplost. Vraag uzelf bij een ontevreden klant altijd af waar het is mis gegaan? Had u dit kunnen zien aankomen? Of sterker nog: had u dit kunnen voorkomen?
Door de situatie eens vanuit de andere kant te bekijken, kunt u tot nieuwe inzichten komen. Dit helpt u omgaan met moeilijke klanten en hierdoor kunt u problemen klantgerichter oplossen.
25% van de ondernemers ligt wel eens wakker van ontevreden klanten. Dit kan komen omdat klachten persoonlijk worden opgevat, terwijl dit vaak niet het geval is. De meeste klachten zijn gericht op uw bedrijf en niet op u als persoon. Probeer deze gevoelens gescheiden te houden, want dit maakt het vinden van een oplossing voor de klant eenvoudiger.
U kunt de klant en de markt niet veranderen. Het is daarom verstandig om te kijken hoe u het verschil had kunnen maken. Schep geen te hoge verwachten bij uw klanten. Optimaliseer uw eigen klantproces en communicatie. Dit is namelijk de enige factor die u kunt beïnvloeden.
Probeer elk klantencontact te monitoren, zodat u inzicht heeft in het contactverloop. Hierdoor voorkomt u dat een klant, in uw ogen, opeens ontevreden uit de hoek komt.
Vraag aan het einde van de dienstverlening elke klant om zijn ervaring over de dienstverlening met u te delen. Per antwoord kunt u kijken wat er moet worden verbeterd. Maak van een ontevreden klant, binnen één minuut, weer een tevreden klant. Wacht hier geen 10 minuten mee of een een halve dag, maar pak dit gelijk op.
Categorieën
Dit bericht heeft geen gerelateerde berichten.
UWconsult
manager stichting UPZuid
"Ik ben op professionele wijze geadviseerd bij het opstellen van een contract. ..."
Neem contact op via 053 - 82 00 286, [email protected] of start de live chat