De juridische kant van marketing
8 juni 2017
Bij affiliate marketing wordt de aansprakelijkheid van de producten of diensten ve...
U bent hier: Homepagina » Blog » Aansprakelijkheid bij affiliate marketing
Bij affiliate marketing wordt de aansprakelijkheid van de producten of diensten verdeeld over twee partijen. Toch kunnen er ook dingen misgaan met affiliate marketing. Wat gebeurt er wanneer de reclameregels niet worden nageleefd? Wie is er dan uiteindelijk verantwoordelijk? Wie is er aansprakelijk? Het antwoord op deze vragen lees je in deze blog!
Affiliate marketing werkt als volgt: de promotie van producten en diensten worden uitgevoerd door een derde partij. Door een affiliate. Het bedrijf bemoeit zich weinig tot niet met de manier waarop de affiliate de producten of diensten promoot. Wel worden er algemene afspraken vastgelegd in een affiliate-overeenkomst. Denk aan de duur van de samenwerking, commissies en verdienmodellen. Maar niet alles staat in deze overeenkomst vermeld. Belangrijke onderdelen bij affiliate marketing zijn reclameregels (Stichting Reclame Code) en aansprakelijkheid.
Bij affiliate marketing worden producten en diensten gepromoot door een affiliate. Dit promoten gebeurt door middel van reclamemethode (banners, advertenties, pop-ups, etc.). Wanneer er klachten binnenkomen worden deze afgehandeld door de Stichting Reclame Code (SRC). De Reclame Code Commissie onderzoekt vervolgens of de betreffende reclame-uiting voldoet aan de regels in de Nederlandse Reclame Code (NRC). Echter, nog niet alle organisaties hebben zich aangesloten bij de SRC. Wanneer dit het geval is, is de Reclame Code niet afdwingbaar.
De Stichting Reclame Code behandelt niet alleen klachten over reclame-uitingen, ze helpen affiliates ook om zich aan de NRC regels te houden. Via www.checksrc.nl kan een affiliate stapsgewijs nagaan of de reclame-uiting voldoet aan de Nederlandse Reclame Code.
Bij de Stichting Reclame Code zijn er verschillende regels geldig wat betreft aansprakelijkheid. Bij de SRC is het uitgangspunt dat het bedrijf aansprakelijkheid voor de plaatsing én inhoud van alle reclame-uitingen. Dus het reclamemateriaal wat de affiliates gebruiken. Het bedrijf heeft de affiliate immers toestemming gegeven om het materiaal te gebruiken. Toch moet het bedrijf de affiliate controleren. Hij moet zeker weten dat de affiliate van het begin af aan het goede reclamemateriaal en de juiste adverteerwijze hanteert. Wanneer dit niet gebeurt, wordt het bedrijf in het beginsel aansprakelijk gehouden voor alle reclame-uitingen.
Het bedrijf wordt overigens niet altijd aansprakelijk gehouden. Er zijn verschillende gevallen waar de affiliate aansprakelijk is. Dit is het geval wanneer de affiliate (zonder weten van het bedrijf) misleidende advertenties en e-mails verspreid. Bij twijfel kun je de SRC inschakelen! De aansprakelijkheid zal bij iedere affiliate-samenwerking verschillen.
VeiligDoen maakt ook gebruik van affiliate marketing. Wil jij meer weten over het affiliate partnerprogramma bij VeiligDoen? Bekijk dan ons affiliate programma! Heb je niet meer informatie nodig en wil je meteen met ons een partnerschap aangaan? Stuur dan een e-mail naar [email protected] om je aan te melden!
Categorieën
8 juni 2017
Bij affiliate marketing wordt de aansprakelijkheid van de producten of diensten ve...
8 juni 2017
Bij affiliate marketing wordt de aansprakelijkheid van de producten of diensten ve...
GOM Design
Grafisch ontwerp en webdesign
"Met VeiligDoen had ik binnen no-time betrouwbare algemene voorwaarden. Ik had wat opmerkingen en aanpassingen,..."
Neem contact op via 053 - 82 00 286, [email protected] of start de live chat